

MEUF præsenterer: Hernandez / Narvesen / Vavatsika / Dybbroe
Katt Hernandez (SE/US) - violin
Maria Dybbroe (DK/NO) - saxofon & klarinet
Artemis Vavatsika (GR) - accordion
Veslemøy Narvesen (NO) - trommer
Glæd jer til at opleve et helt unikt møde mellem 4 stærke stemmer på den europæiske scene for eksperimenterende musik.
Veslemøy Narvesen er i løbet af kort tid blevet en af de mest aktive, unge trommeslagere på den norske musikscene i dag. Med udgangspunkt i et bredt genre-udtryk skaber Veslemøy Narvesen musik som udfordrer og bevæger lytteren med frygtløshed.
I 2023 udgav hun solo-albummet «We Don’t Imagine Anymore», hvor hun også synger, som blev kåret både af Aftenposten og Dagens Næringsliv som et af årets bedste albums. Hendes lydunivers henter inspiration fra både nordisk piano-trio jazz og singer/songwriter på dialekt, og er en blanding af pop og improvisation. Som en alsidig trommeslager er hun desuden aktuel med bands som
Mall Girl, Schemes, Dafnie og Benjamin Gisli Trio foruden samarbejder med musikere som Mette Rasmussen, Ingebrigt Håker Flaten, Anja Lauvdal og den britiske ECM-artist Kit Downes. Katt Hernandez er violinist, radiofonisk kunstner og aktivist.
Hun flyttede fra vestkysten i USA til Stockholm i 2010, og begyndte hurtigt at arbejde med mange kunstnere og musikorganisationer i byen. Ud over hendes soloprojekter, har hun samarbejdet med et væld af forskellige kunstnere på musik- og lydkunstscenen i
Europa. Hun har en kandidat i komposition fra Royal College of Music i Stockholm, og en ph.d. fra Lundsuniversitet med titlen The Ephemeral City: Songs for the Ghost Kvarter. Den består af en gruppe af multikanal-, feltoptagelses-, synthesizer-, streng-
og orgelværker om Stockholms psykogeografi, og vigtigheden af vores inderste imaginære byer. Den seneste konstellation for det projekt var for et 1926 Wurlitzer teaterorgel, der nu er anbragt i det tidligere atomkraftværk R1 reaktorhal, dybt under Kungliga Tekniska Instituttet i Stockholm. Katt har turneret over det meste af Verden og spillet med de fleste nævneværdige improvisationsmusikere.
Maria Dybbroe (f. 1993) er en meget aktiv improvisator, komponist, saxofonist og klarinettist bosat i Oslo og København, som har udgivet 9 albums med egne grupper og bidraget til mere end 20 andre albums. Hun er den ledende kraft i dobbelttrioen Caktus, der gav hende nomineringen som ’Årets komponist’ ved ’Steppeulven’ i 2020, samt en nominering til ’Årets album’ ved Danish Music Awards Jazz. I 2021
vandt hun også titlen ’Årets Nye Navn’ ved Danish Music Awards Jazz med kollektivbandet Maraton. Maria Dybbroe bevæger sig på den eksperimenterende del af den nordiske jazzscene og er både dedikeret til at arbejde kollektivt i bands, der skaber original musik, såsom; Køs, Maraton, Dynastiet, Orsa, JUMP, Sidechains og Coriolis, men er også en aktiv fri improvisator, der rejser rundt og spiller solo eller i
adhoc-konstellationer. Som solist har hun optrådt med forskellige ensembler fra
Danmarks Radios Bigband til Kasper Staub Trio, og som sidewoman er hun en del af Copenhagen Clarinet Choir, Aspen4 og Jacob Anderskovs ‘Spirit of the Hive’. Artemis Vavatsika er en klassisk uddannet akkordeonist fra Grækenland. Hun har et
helt særligt øre og spænder over et bredt repertoire, fra både ny klassisk musik til folkemusik og fri improvisation. Hun har spillet i både opera- og teaterproduktioner og har undervist i akkordion siden 2013.
MEUF er både navnet på en koncertrække og 2 album-udgivelser, der opstod i 2023 som en ny årlig tradition hvor der udgives et samleværk på Barefoot Records hvert år den 8.marts, med nye samarbejder mellem kvinder og kønsminoriteter, kurateret og initieret af komponist og saxofonist Maria Dybbroe. Idéen med MEUF er at sætte spotlight på nogen af de mest interessante
ikke-mandlige musikere på den nordiske scene for eksperimenterende musikk og improvisation, samt knytte nye bånd mellem ikke-mannlige musikere i Europa, som pga. deres minoritet i musikbranchen måske kan føle at de mangler kolleger som i kraft af deres køn og minoritetsstatus ligner dem selv. Med album-udgivelserne MEUF vol 1, 2 og 3, samt adskillige MEUF-koncerter i forskellige lande og byer siden 2003, har allerede over 40 kvinder og kønsminoriteter mødtes i helt nye konstellationer, som i flere tilfælde er blevet starten på langvarige samarbejder og for de fleste har givet nye erfaringer og ny inspirasjon. Desuden er det en pointe at inspirere publikum, både unge og ældre ikke-menn, til å blive musikere, samt at give publikum mulighed for at kunne spejle sig i minoritets historier.
Pauline Hogstrand ft. Nicole Hogstrand: ”Behold the plant: It is the butterfly, fettered by the earth”
Pauline og Nicole Hogstrand optræder som duo i uropførelsen af det elektroakustiske værk, skrevet af Pauline Hogstrand, "Behold the plant: It is the butterfly fettered by the earth.” Værket udforsker mikrotonalitet, resonans og de fysiske aspekter af lyd gennem cello og elektronik. Intense vibrationer, tunge glissandi, flerlags teksturer og øjeblikke, hvor beatingsensationen forsvinder fuldstændigt. Disse tilsyneladende kaotiske ændringer stræber altid efter en vis orden. I tålmodig takt, udfolder sig værket langsomt til en brutal, hjerte- og øreknusende klimaks, fyldt med tyngde og elegance. Værket undersøger forbindelser mellem akustiske og syntetiske lyde og skaber rige drone-strukturer, som langsomt men intenst pulserer og resonerer i det omgivende rum og i hver enkelt lytter.
Centralt i Hogstrands musik er komplekse, cykliske strukturer, der undersøger spektrale klanglige kvaliteter og forener akustiske og elektroakustiske teksturer. Hendes arbejde balancerer harmonisk fylde med dynamisk rytmisk spil og afspejler en nysgerrighed for lydens evne til at overskride tid og rum.
Hendes debutalbum “The Enterer” (2020) og det anmelderroste “Áhkká” (2023) fremhæver hendes særegne musikalske udtryk, der ofte sammenlignes med Pauline Oliveros’ deep listening og værker af Charles Ives og Kali Malone. Hogstrand er også en engageret del af ensembler som Damkapellet, Crush String Collective og Blue Lake.